Dropshipping bez tajemnic – jak sprzedawać przez internet?

Wielu przedsiębiorców stawia na biznes przez internet ze względu na ogrom możliwości, jaki w ten sposób zyskują. Coraz częściej w ramach e-commerce wybierają prowadzenie firmy w systemie dropshippingu. Na czym to polega i dlaczego jest opłacalne? Oto najważniejsze informacje o pośredniczeniu w procesie zakupów!
Dropshipping a prowadzenie firmy
Dropshipping jako model logistyczny jest wykorzystywany w sprzedaży internetowej jako jedno z coraz częściej spotykanych rozwiązań. Rola przedsiębiorcy sprowadza się w nim do pozycji pośrednika pomiędzy klientem a hurtownią. Sklep internetowy służy do zbierania zamówień, a te są następnie przekazywane do dostawcy, który realizuje wysyłkę bezpośrednio do konsumenta.
Model umożliwia małym firmom prowadzenie sprzedaży bez konieczności inwestowania w zaplecze logistyczne. Często dla takich przedsiębiorstw nieopłacalne byłoby sprowadzanie i magazynowanie towaru.
Co więcej, jest to struktura, która nie wymaga od pośrednika posiadania własnej firmy. Na stronie internetowej https://blog.sky-shop.pl/dropshipping-bez-firmy został dokładnie opisany sposób funkcjonowania dropshippingu, a także jego aspekty prawne.
Wprowadzone w 2018 roku zmiany spowodowały, że wykorzystywanie dropshippingu nie wymaga prowadzenia własnej firmy. Wystarczy posiadać działalność nierejestrowaną, co pozwala na sprzedaż w internecie bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z przedsiębiorstwem.
Warunkiem niezakładania firmy są określone przychody – nie mogą one przekroczyć 75% wartości stawki minimalnej wskazanej na dany rok. Na przykład w 2024 roku zyski działalności muszą wynosić poniżej 3181,50 zł brutto.
Zalety i wady dropshippingu
Dropshipping, tak jak każde inne rozwiązanie, ma swoje mocne i słabe strony. Jedna z największych trudności to ograniczony kontakt z klientem, co blokuje możliwość lepszego dopasowania oferty czy zbudowania relacji pomiędzy nim a marką. Model ten pozwala jednak przebić się wielu mniejszym firmom, które w innych warunkach nie miałyby szansy konkurować na rynku.
Zalety
Dropshipping jest rozwiązaniem, które nie wymaga inwestycji na start. Brak własnych magazynów i potrzeby zakupu towaru powoduje obniżenie kosztów początkowych, co umożliwia większej ilości firm wejście na rynek.
Co więcej, działanie w jego ramach zapewnia niemal nieograniczone możliwości w kwestii doboru sprzedawanych produktów. Jeśli tylko znajdzie się producenta danego towaru, da się rozpocząć jego sprzedaż.
Z tym wiąże się kolejna zaleta tego modelu, czyli brak ograniczeń geograficznych. Dropshipping globalizuje sprzedaż i pozwala na dotarcie do klientów z różnych miejsc świata. To znaczące powiększenie rynku, a także wygoda dla sprzedającego – może on prowadzić biznes, skąd tylko chce.
Dropshipping jest doskonałą metodą na testowanie rynku. Gdy chce się wprowadzić nowy produkt, można tylko pośredniczyć w sprzedaży i sprawdzić zainteresowanie wśród klientów oraz to, czy dalsze inwestowanie będzie opłacalne.
Wady
Mimo wielu zalet dropshipping ma też kilka wad. Główną z nich jest brak pełnej kontroli nad dostawą. Ze względu na obsługę zamówień przez hurtownie może się okazać, że przesyłki nie dotrą w czasie gwarantowanym przez sprzedawcę, a to będzie się wiązać z niezadowoleniem klientów.
Kolejnym problemem jest ograniczona sposobność do budowania własnej marki. Produkty są pakowane w hurtowni i trafiają bezpośrednio do klientów, co uniemożliwia kształtowanie swojej marki, jej rozpoznawalności czy ogólne kształtowanie wizerunku.
Mimo dość niskiego progu do wejścia na rynek, zważywszy na niewielkie koszty, dropshipping wiąże się z ogromną konkurencją. Aby zacząć jak najwięcej na nim zyskiwać, konieczne jest wyróżnienie się wśród innych sprzedających, co utrudnia charakter i kształt modelu.
Najprostszym sposobem konkurowania jest obniżenie cen, jednak to generuje nowy problem, czyli niskie zyski. Pomimo niewielkich kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa opierającego się na dropshippingu dochody mogą być niesatysfakcjonujące – w szczególności, gdy weźmie się pod uwagę poświęcone czas i energię.
Dropshipping – jak zacząć?
Rozpoczęcie sprzedaży w systemie dropshipping jest proste i nie wymaga wielu zasobów. Jeden z ważniejszych kroków na początek to wybór asortymentu, który chce się sprzedawać. Na start warto ograniczyć ilość dostępnych produktów do kilku, a nawet jednego i dopiero z czasem zacząć poszerzać listę oferowanych artykułów.
Podczas wyboru branży i artykułów należy wziąć pod uwagę gabaryty produktów, a także to jak często mogą być one zwracane po zakupie. Jest to ważny aspekt, ponieważ za dostarczenie odpowiada hurtowania, a więc zwroty będą trafiać do sprzedawcy.
Musi więc mieć on możliwość magazynowania i przechowywania produktów, z których rezygnuje kupujący. Niekiedy dostawcy zgadzają się na zwrot bezpośrednio do ich magazynu, jednak nie jest to norma w branży.
Poza właściwościami produktów warto zwrócić uwagę na panujące trendy. Dzięki temu można zauważyć, co generuje największy popyt na rynku e-commerce.
Kolejny ważny krok to wybór odpowiedniego oprogramowania do dropshippingu, przy pomocy którego będzie obsługiwany sklep. Jednym z lepszych rozwiązań jest model abonamentowy, który odpowiada na potrzeby przedsiębiorców wykorzystujących dropshipping.
Przed otwarciem sklepu należy także uzgodnić warunki współpracy z hurtownią. Każda z nich posiada własną politykę sprzedażową i zależnie od produktów, które chce się sprzedawać, można otrzymać inne warunki współpracy.
Na koniec pozostaje reklama artykułów i sklepu oraz rozpoczęcie sprzedaży. Skuteczna kampania jest najprostszym sposobem na pozyskanie klientów i zwiększanie sprzedaży. Najlepszymi kanałami komunikacji z potencjalnymi klientami są media społecznościowe, a także promowanie produktów w serwisach typu marketplace.
Dodaj komentarz lub opinię
Informacja: wszystkie komentarze i opinie dodawane na forum publiczne są moderowane.