Kampanie reklamowe – jakie błędy możesz popełnić?

Nieudane kampanie reklamowe pojawiają się w mediach częściej niż można by przypuszczać. Marketingowcy nie tylko nie uczą się na błędach, ale często nie zwracają uwagi na sygnały płynące z rynku, mogące świadczyć o rychłym upadku marki. Lista często popełnianych błędów jest długa – warto poznać jej najważniejsze pozycje, aby wiedzieć, czego należy unikać.
1. Najczęściej popełniane błędy w kampaniach reklamowych
2. Przykłady nieudanych kampanii reklamowych
3. Jak maksymalizować rentowność kampanii reklamowej?
4. Co zrobić, by poprzez kampanię reklamową zostać zapamiętanym?
Największym wrogiem reklamodawców jest niewiedza – wiele błędów wynika z dobrych intencji, które nie są poparte rzetelnymi informacjami o prawach, jakimi rządzi się branża reklamowa. W efekcie tego, zamiast zachęcić potencjalnych klientów, można ich do siebie skutecznie zniechęcić.
Najczęściej popełniane błędy w kampaniach reklamowych
Źródłem wielu błędów w kampaniach reklamowych jest chęć eksperymentowania i zaoszczędzenia na pomocy fachowców. Wybór skutecznych źródeł reklamy nie jest łatwy, a dodatkowo zwykle ogranicza go budżet. Chcąc zaoszczędzić, przedsiębiorcy samodzielnie kreują kampanie reklamowe, skazując się często na niepowodzenie. Brak wiedzy, analizy rynku, właściwego wyboru grupy docelowej i dobrania do jej wymagań kanałów reklamowych, mogą doprowadzić do fiaska całej kampanii i straty pieniędzy na jej organizację. Do najczęściej popełnianych błędów zalicza się także brak myśli przewodniej kampanii, nadmierną drobiazgowość, brak konsekwencji w działaniach czy bezmyślne naśladowanie konkurencji.
Przykłady nieudanych kampanii reklamowych
Przykładów nieudanych kampanii reklamowych jest wiele. Projektując kampanię marketingowcy powinni brać pod uwagę nie tylko interes firmy, ale również nastroje społeczne. Wydaje się, że o tym zapomnieli specjaliści tworzący reklamę marki Dove, która w 2017 roku wyemitowała spot odebrany jako czysty przykład rasizmu. Czarnoskóra kobieta, która po zdjęciu koszulki zamienia się w białą kobietę została odebrana jako alegoria brudu, krzywdząco skojarzonego z Afroamerykanami, i czystością, kojarzoną z białymi ludźmi. W tym samym roku podobny błąd popełniła marka Pepsi. W swojej reklamie odwołała się do protestów Black Lives Matter, co nie zostało przychylnie przyjęte przez konsumentów. Wpadkę zaliczyła również firma H&M, która w reklamie odzieży pokazała czarnoskórego chłopca w bluzie z napisem “Cooles monkey in the jungle”, czyli Najfajniejsza małpa w dżungli. Odzew na tę kampanię doprowadził do wielu zamieszek, na skutek których firma straciła miliony dolarów.
Jak maksymalizować rentowność kampanii reklamowej?
Analizując nieudane kampanie reklamowe na harbingers.io można wywnioskować, że źródłem kłopotów z reklamą jest brak właściwego przygotowania i odwoływanie się do elementów kojarzonych z dyskryminacją i wykluczeniem. Wystarczy więc myśleć, wykonać dokładny research i zbadać rynek, aby stworzyć reklamę skuteczną, efektywną i, co ważne, rentowną. Dobra reklama sprzedaje produkty lub usługi, ale jednocześnie kosztuje mniej niż wyniesie przypuszczalny zysk z jej wyemitowania. Czasami mniej znaczy więcej – dobrze zaprojektowane kampanie reklamowe przynoszą ogromne zyski niskim kosztem.
Co zrobić, by poprzez kampanię reklamową zostać zapamiętanym?
Projektując kampanie reklamowe warto postawić na jakość, nie na ilość. Dobrze zapamiętywane jest to co intryguje, ciekawi i zachęca do myślenia lub szukania dodatkowych informacji. Stworzenie takiej kampanii nie jest trudne, jednak to zadanie warto powierzyć fachowcom.
Dodaj komentarz lub opinię
Informacja: wszystkie komentarze i opinie dodawane na forum publiczne są moderowane.