5 kluczowych trendów w branży fintech

5 kluczowych trendów w branży fintech

Komunikaty firm
23 lipca, 2022
28
laptop-desk-technology-corporate-business-statistic-45505-pxhere.com

Fintech to dynamicznie rozwijająca się branża, która nie tylko opracowuje nowe rozwiązania dla klientów, ale również dostarcza technologię dla banków i instytucji finansowych. Jak obecnie wygląda polska branża fintech? Jakie trendy są aktualnie kluczowe w tym sektorze? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Co to jest fintech?

Przed zaprezentowanie kluczowych trendów w branży fintech warto najpierw wyjaśnić co oznacza to słowo oraz w jaki sposób działają tego typu przedsiębiorstwa. Otóż, fintech to skrót utworzony od angielskiego wyrażenia financial technology, który charakteryzuje firmy, których działalność opiera się na rozwoju rozwiązań cyfrowych związanych z obrotem pieniądza. Ich cechą charakterystyczną jest innowacyjność oraz fakt, że nie posiadają one stacjonarnych oddziałów do obsługi klientów. Działając więc online, oferując tym samym rozwiązania cyfrowe. Co jeszcze wyróżnia przedsiębiorstwa z sektora fintech? Wspomnieć warto chociażby o specyficznym modelu biznesowym, który przyjmują tego typu firmy. Opiera się o na świadczeniu jednej, konkretnej usługi, a w efekcie spotykamy fintechy, które działają w obszarze kantorów internetowych, płatności mobilnych, czy dostarczania technologii.

Kwestią, o którą warto podkreślić w kontekście fintechów jest z pewnością elastyczne podejście do komunikacji z klientami, czyli perfekcyjnie zbudowana strategia User Experience (doświadczanie klienta). Dzięki temu przedsiębiorstwa z branży fintech rozwijają się bardzo dynamicznie i stają się realną konkurencją dla banków. Jest to możliwe dzięki oferowaniu rozwiązań dopasowanych do potrzeb klientów oraz możliwości elastycznego modyfikowania oferty, a co za tym idzie dopasowywania jej do aktualnej sytuacji na rynku. To właśnie elastyczność, kreatywność oraz duża dynamika stanowią główne atuty fintechów, które w ostatnich latach ugruntowały swoją pozycję na rynku finansowym.

Charakterystyka polskiej branży fintech

Polska to lokalny lider rozwiązań fintechowych, ponieważ to właśnie w naszym kraju funkcjonuje najwięcej fintechów w Europie Środkowo-Wschodniej. Ich łączna liczba przekroczyła 300, a w branży funkcjonują zarówno niewielkie firmy, jak i przedsiębiorstwa, które osiągnęły międzynarodowy sukces, dzięki czemu są obecnie znane na całym świecie. W tym miejscu należy podkreślić, że sektor fintech w Polsce dynamicznie się rozwija, czego dowodem jest fakt, że większość firm, które go obecnie tworzą powstała w ostatnich 3-5 latach. Co jeszcze je wyróżnia? Przede wszystkim różnorodność, która występuje zarówno w zakresie oferowanych usług, jak i modelu działania, ponieważ polskie fintechy to zarówno start-upy, jak i przedsiębiorstwa, które urosły do naprawdę dużych rozmiarów. Warto również zaznaczyć, że oferują one nie tylko usługi dla klientów końcowych, ale funkcjonują również jako dostawy technologii dla banków i instytucji finansowych. Rozwój branży determinują natomiast trendy, które systematycznie pojawiają się na rynku.

5 kluczowych trendów w branży fintech

Dynamiczny rozwój branży fintech wynika w dużej mierze z konkurencyjności pomiędzy fintechami, a instytucjami finansowymi. W efekcie przedsiębiorstwa te systematycznie tworzą nowe rozwiązania, które są oferowane klientom. Jakie są obecnie trendy w branży? Oto 5 kluczowych, które z pewnością wpłyną na przyszłość sektora finansów.

Embedded banking

Embedded banking, czyli mówiąc po polsku „zaszyta bankowość” to jeden z najistotniejszych obecnie trendów w branży fintech. Czym jest? Rozwiązanie polega w tym przypadku na oferowaniu dodatkowych usług i produktów bankowych lub ubezpieczeniowych przez firmy, które na co dzień zajmują się całkowicie czymś innym. Dzięki temu mogą one nie tylko zyskać nowych klientów, a co za tym idzie źródło dochodów, ale również zatrzymać ich na dłużej. Firmy te nawiązują z reguły współpracę właśnie z fintechami, które opracowują dla nich konkretne rozwiązania i wspierają je w oferowaniu ich klientom.

Robo – doradcy

Fintechy to przedsiębiorstwa, które nie tylko oferują własne rozwiązania klientom końcowym, ale również współpracują z bankami, czy innymi instytucjami finansowymi. Jedną z najważniejszych płaszczyzn jest tym przypadku optymalizacja kosztów, którą można osiągnąć dzięki wdrożeniu wirtualnych asystentów, czy doradców botów. Rozwiązania te tworzą właśnie fintechy, a sami robo-doradcy są w stanie nie tylko zagwarantować najwyższą jakość obsługi, ale również sprawić wrażenie, że rozmowy z żywym człowiekiem. Jest to efektem wykorzystania sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego. Ważną kwestię pełni w tym przypadku również big data, czyli przetwarzanie ogromnych ilości danych, ponieważ dzięki niej boty są w stanie przewidywać przyszłe zachowania klientów i wchodzić z nimi w interakcje.

Dostarczanie technologii

Współpraca fintechów oraz instytucji finansowych obejmuje również dostarczanie technologii. Jest to korzystne dla obu stron, ponieważ fintech może tworzyć i rozwijać nowe rozwiązania, a instytucje finansowe, czy banki implementują je do swoich systemów dzięki interfejsom API. W efekcie ich oferta staje się dużo bardziej rozbudowana oraz elastyczna, a trend ten potwierdzają eksperci X Open Hub, czyli fintechu dostarczającego technologię przeszło 100 przedsiębiorstwom z 30 krajów świata.

„W ostatnich latach popularność zyskały również rozwiązania Fintech w modelu B2B. Czemu? Start-upy z segmentu B2B znacznie przyśpieszają rozwój architektur finansowych większych przedsiębiorstw, często umożliwiając dodanie nowej innowacyjnej usługi do istniejących struktur IT w sprawny i bezpieczny sposób dzięki zastosowaniu interfejsów API. Komentuje, Sylwester Jezierski, Marketing Manager w X Open Hub.”

Płatności głosowe

Jednym z istotniejszych trendów w branży fintech jest wdrażanie oraz rozwój asystentów głosowych. W efekcie możliwe jest dokonywanie płatności przy wykorzystaniu usług sterowanych głosem. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, dzięki któremu można również sprawdzić stan konta, czy dokonywać tradycyjnych przelewów. Płatności głosowe to również duże udogodnienie dla osób niewidomych, które mogą być dzięki temu bardziej samodzielne.

Automatyzacja procesów

Fintechy działają również w kierunku automatyzacji procesów w branży finansowej. To właśnie one tworzą rozwiązania, które umożliwiają m.in. monitoring płatności, czy wydawanie wstępnych (systemowych) decyzji kredytowych. Efektem tych działań jest nie tylko redukcja kosztów działalności, ale również poprawa wydajności.

Podsumowując należy stwierdzić, że kluczowe obecnie trendy w branży fintech przyczyniają się nie tylko do rozwoju tego sektora, ale całokształtu usług finansowych. Stanowią również podstawę do współpracy na linii fintech – sektor bankowy.



Dodaj komentarz lub opinię

Informacja: wszystkie komentarze i opinie dodawane na forum publiczne są moderowane.