Zarejestrowane logo nie zawsze ochroni nazwę firmy
Rejestracja znaku towarowego to najlepszy sposób ochrony przed nieuczciwą konkurencją. Niektórzy jednak nie do końca są świadomi, jaki jest zasięg takiego monopolu prawnego. Wielu przedsiębiorców uważa, że skoro zarejestrowali firmowe logo, to chronią również nazwę firmy. Nie zawsze tak jest. Czy zatem konieczne jest złożenie dwóch wniosków rejestrowanych, by uzyskać pełną ochronę? Co łatwiej zarejestrować – logo, czy nazwę firmy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w poniższym artykule.
Spis treści
Czy rejestrując logo ochronię nazwę firmy?
Przedmiotem rejestracji może być znak towarowy, który najczęściej występuje w formie:
-
słownej (nazwa np. TOYOTA);
-
graficznej (sygnet/ rysunek np. nadgryzione jabłko APPLE)
-
słowno-graficznej (logo np. marketów ŻABKA).
Aby Urząd Patentowy mógł przyznać Ci świadectwo ochronne, Twój znak musi nadawać się do komercyjnego oznaczania oferowanych przez Ciebie towarów lub usług. Innymi słowy nazwa bądź logo musi być na tyle oryginalne aby wyróżnić cię na rynku. Określenie „sklep monopolowy” nie spełnia tego wymogu, ale już słowo „FENIX” jak najbardziej tak.
Rejestrując firmowe logo będziesz chronił nazwę tylko wtedy kiedy ma ona zdolność odróżniającą. Czyli upraszczając – musi w tej wersji słownej dać się zarejestrować. Przykładowo logo ORLEN spełnia ten wymóg, ale już logo „SklepBiegacza” – nie.
Zobacz również:
Jak mam ocenić, czy logo mojej firmy będzie chronić jej nazwę?
Nie jest to proste, dlatego najlepiej skonsultować się w tej kwestii z rzecznikiem patentowym. Zarówno graficzna część logo, jak i umieszczona na nim nazwa od strony fonetycznej muszą mieć zdolność odróżniającą. A na przestrzeni lat urzędy różnie w praktyce to oceniały.
Problem polega na wychwyceniu tej subtelnej granicy, kiedy znak jest opisowy (i nie da się go zastrzec) a kiedy sugerujący lub aluzyjny jak OPONEO (aluzja do opon) czy CENEO (porównywarka cen). Te dwa ostatnie typy oznaczeń są rejestrowane w wersji słownej.
Logo, które subtelnie sugeruje do oznaczania czego służy będzie chronić również nazwę firmy. Tyle, że zawsze jest to obarczone pewną dozą niepewności. Można te wątpliwości wykluczyć rejestrując dwie odmiany znaków towarowych – słowny oraz słowno-graficzny.
Opisowe znaki towarowe – dlaczego nie można ich zarejestrować?
Znaki opisowe to oznaczenia, które mogą być używane przez wszystkich.
Nie da się więc ich zmonopolizować. Gdyby tak się stało, komunikacja byłaby praktycznie niemożliwa. Ich rejestracja jest wykluczona ze względu na ochronę interesu publicznego, a także z uwagi na to, że nie spełniają one podstawowej funkcji znaku towarowego. Nie wskazują na pochodzenie danego towaru lub usługi.
Wyobraź sobie sytuację, w której rejestrujesz nazwę firmy „Modne spodnie”. Nikt inny nie mógłby posługiwać się tą nazwą do oznaczania odzieży. Chyba, że „Modne spodnie” postanowisz „ubrać” w jakąś fantazyjną szatę graficzną. Taki zabieg może sprawić, że Twój znak nabierze zdolności odróżniającej. Ratunkiem mogą okazać się także tzw. znaki aluzyjne, które jedynie pośrednio wskazują na przedmiot prowadzonej działalności. Nazwa firmy „TrendSpodnix” miałaby już zdecydowanie większą szansę na uzyskanie ochrony.
Nie zarejestrujesz nazwy rodzajowej
Istnieje grupa nazw, które początkowo spełniały wymóg oryginalność, ale z czasem weszły do języka potocznego. Dziś kojarzone są z określonym rodzajem produktów. Są to tak zwane nazwy rodzajowe, które także nie mają zdolności odróżniającej.
Nie uzyskasz więc ochrony na:
-
cukierki krówki,
-
grzaniec, czy
-
pożyczki chwilówki.
Jeżeli zgłosisz tego typu nazwy o rejestracji wyłącznie w formie znaku słownego ekspert odmówi ci przyznania ochrony. I w tym przypadku z pomocą przychodzi oryginalna szata graficzna. Połączenie nazwy rodzajowej z wyszukaną grafiką może sprawić, że takie logo będzie kojarzone wyłącznie z Twoją marką, a Ty staniesz się szczęśliwym posiadaczem świadectwa ochronnego.
Co łatwiej zarejestrować – logo, czy nazwę?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
Wiesz już jakie wymagania musi spełniać znak słowny (nazwa Twojej firmy), aby mógł zostać zarejestrowany. Nie może to być znak opisowy, ani nazwa rodzajowa. Często sytuacje ratuje fantazyjna szata graficzna. Pamiętaj jednak, że ta również musi być na tyle oryginalna, by nadawała się do odróżniania Twoich produktów od tych konkurencyjnych.
Zapomnij więc o minimalistycznej, prostej grafice. Firmowe logo musi być kojarzone wyłącznie z Twoją marką. Dotyczy to zarówno jego części słownej, jak i graficznej. Co więcej pewne elementy grafiki mogą wręcz szkodzić. Tak będzie jeżeli w logo będzie rysunek kury a ty sprzedajesz drób. Takie elementy będą wręcz potęgować opisowy charakter danego oznaczenia.
Aby nie narażać się na koszty związane z odmową rejestracji znaku towarowego, przed wystąpieniem z wnioskiem zgłoś się do rzecznika patentowego. Jego szeroka wiedza i doświadczenie pozwoli Ci uniknąć kosztownych błędów.
Jak ocenić czy logo ochroni również nazwę firmy?
Jest na to sposób. Wystarczy, że wcielisz się w rolę przeciętnego konsumenta.
Spójrz jego oczami na oznaczenie, które chcesz zgłosić do rejestracji. Teraz odpowiedz sobie na pytanie, czy jesteś w stanie odgadnąć jakie produkty lub usługi oferuje firma, która posługuje się taką nazwą. Nie masz chyba wątpliwości, co kupisz w sklepie internetowym „Przyprawy świata”? Sprawa nie jest już tak prosta w przypadku „Magii zapachu”. Być może jest to perfumeria, kwiaciarnia, pralnia, a może sklep oferujący odświeżacze powietrza?
A co powiesz o właścicielu nazwy „Anixon”?
Nic? No właśnie. To słowny znak towarowy, który ma największą szansę na sukces.
Podwójna ochrona znaku towarowego
Zarejestrowane logo ochroni także nazwę Twojej firmy, jeśli oba jego elementy osobno także będą posiadały zdolność odróżniającą.
W przypadku wątpliwości, lepiej dokonać dwóch zgłoszeń i zarejestrować oddzielnie znak słowny oraz graficzny. Oczywiście wiąże się to z podwójną opłatą urzędową, ale jeżeli dostaniesz ochronę na oba znaki zyskujesz pełną ochronę. Możesz jednak uniknąć zbędnych kosztów. Skorzystaj z pomocy rzecznika patentowego, który opracuje dla Ciebie najkorzystniejszą strategię rejestrową i będzie wsparciem na każdym etapie postępowania.
Lepiej zgłosić do rejestracji logo, czy nazwę firmy?
Jak zostało to wskazane powyżej, najlepszą opcją są dwa zgłoszenia. Jeśli jednak chcesz dokonać wyłącznie jednego zgłoszenia, trzeba się zastanowić, co będzie korzystniejsze. Oryginalna i wyszukana nazwa firmy z całą pewnością zasługuje na ochronę. W takim przypadku lepiej zgłosić do rejestracji znak słowny, który ochroni samo brzmienie wybranego przez Ciebie oznaczenia.
Ma to swoje plusy. Nawet jeśli w przyszłości dokonasz zmiany szaty graficznej, ponowna rejestracja nie będzie konieczna. Jest też jednak pewne ryzyko. Twój konkurent może użyć podobnej grafiki do Twojej i zmienić jedynie nieznacznie znak słowny. Takie działanie będzie legalne, ponieważ przedmiotem Twojej rejestracji była wyłącznie nazwa firmy, a nie grafika. Jeśli natomiast zdecydujesz się na zarejestrowanie firmowego logo, ochroną będzie objęte wizualne przedstawienie znaku. Użycie przez konkurencję podobnie brzmiącej nazwy w odmiennej szacie graficznej także będzie legalne.
Zdolność odróżniająca to podstawowy warunek stawiany znakom towarowym. Nie ma znaczenia, czy zostały one przedstawione w formie słownej, czy graficznej. Wszystkie elementy firmowego logo razem i każdy z osobna muszą nadawać się do komercyjnego oznaczania oferowanych produktów lub usług. Tylko wtedy zgłaszając do rejestracji firmowe logo, ochronisz również nazwę swojej firmy.
Dodaj komentarz lub opinię
Informacja: wszystkie komentarze i opinie dodawane na forum publiczne są moderowane.